اخبار

1396/09/28
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: در صنعت خودرو مدل‌هایی برای کنترل آلایندگی وجود دارد اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد.


 عیسی نخعی با بیان اینکه 2 مدل سوئدی و آمریکایی از مدل‌های کم آلوده‌کننده در صنعت خودرو محسوب می‌شود افزود: با وجود چنین مدل‌هایی که در تمام دنیا کاربرد دارد جای تعجب است که در ایران عزمی برای اجرا وجود ندارد.

وی در ادامه به تغییرات گسترده زنجیره تامین طی20 سال گذشته اشاره کرد و افزود: جهانی شدن زنجیره‌های تامین و رقابت‌پذیری آنها، محلی شدن آنها مانند زنجیره‌های تامین حلال، فردگرایی و سیستم‌های پایدار که به جامعه و محیط‌زیست آسیبی وارد نکند از جمله این تغییرات است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در مرحله انقلاب چهارم صنعتی هستیم افزود: در این دوره ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند وارد صنعت می‌شود و بین تولیدکننده و مشتری قرار می‌گیرند که اتفاقا رابطه آنها را تسهیل می‌کند.

نخعی با بیان اینکه ایده‌های نوین و هوشمند تا 10 سال آینده تجاری می‌شوند افزود: نمونه چاپ‌های 3بعدی، کتاب‌های الکترونیکی جزو زنجیره‌های تامین دیجیتالی هستند که آینده تجاری روشنی در انتظار آنها است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه دیدگاه اصلی زنجیره تامین کاهش هزینه‌ها است افزود: 80 درصد تحقیقات نیز در این زمینه انجام و توجه کمتری به مباحث نوینی چون کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و لجستیک بشردوستانه شده است.

وی با بیان اینکه در بحث محیط‌زیست هوشمند در دنیا تحقیقات زیادی انجام شده است افزود: تولید اتوموبیل‌های هیبریدی از نمونه بارزی از توجه به مباحث محیط‌زیست در صنعت است.

نخعی در پایان به بحث لجستیک بشردوستانه نیز اشاره کرد و گفت: نیاز امروز زنجیره تامین دخالت دادن علائق انسان‌ها است اما تاکنون مدل‌های ریاضی دقیقی برای آن طراحی نشده است. 

یاد‌آور می‌شود چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع که بزرگترین رویداد سالانه این بخش است بهمن ماه امسال به همت انجمن مهندسی صنایع و میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد که در بخشی از آن به موضوع مدیریت زنجیره تامین در قالب ارائه مقاله، تجربه و میزگرد پرداخته می‌شود.






نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !