اخبار

1396/10/01
هوش تجاری یک ترکیبی از ابزار ها و سیستم های درگیر در برنامه ریزی استراتژیک یک شرکت که در تجزیه و تحلیل آن کمک می کند.


از سیستم هوش تجاری برای بهبود تصمیمات سازمانی با  ترکیب ابزار هایی برای جمع آوری،ذخیره کردن،دسترسی و تجزیه و تحلیل داده های کسب و کار استفاده می شود در حالی که تمرکز روش های سنتی بر پرس و جو،گزارش دهی و تجزیه و تحلیل بوده است.در سال های اخیر هوش تجاری پیشرفت هایی داشته تا به سیستم جامع،گسترده و با روندی جدیدتر تبدیل شود.

در سال 1989 موسسه گارنتر عنوانی را برای هوش تجاری یا هوش کسب و کار با مفهوم امروزی ارائه کرد:

هوش تجاری یک عبارت چترگونه است شامل برنامه ها، زیرساخت ها، ابزارها و همچنین به روش ها که امکان دسترسی به تحلیل اطلاعات را با هدف بهینه سازی فرآیند تصمیم گیری و اجرا فراهم می کند.”

در سال 2008 موسسه فارستر  هوش تجاری را مجموعه از متد ها، فرآیندها، ساختار ها و تکنولوژی هایی تعریف کرد که داده های خام را به اطلاعات مفید و معنادار تبدیل می کند.

فرآیند کلی سیستم هوش تجاری

مهمترین نیاز یک مدیر ،داشتن اطلاعات دقیق برای اتخاذ تصمیم درست است این فرایند به سه بخش کلی زیر تقسیم شود.

1.        دسترسی، جمع آوری و پالایش داده ها و اطلاعات مورد نیاز

2.      پردازش، تحلیل و نتیجه گیری بر اساس دانش

3.      اعمال نتیجه و نظارت بر پیامدهای اجرای آن

سازمانهای قدیمی که از هوش تجاری استفاده نمی کنند، دارای مشکلاتی هستند که اغلب از عواملی چون حجیم بودن داده ها، پیچیدگی در تحلیل ها و ناتوانی در ردگیری نتایج فرآیندها و پیامدهای تصمیمات گرفته شده، نشئت می گیرند.

هوش تجاری با کمک به حل مشکلات فوق، به دلیل ساختاری که در سازمان به وجود می آورد، فرصت های جدیدی نیز برای رشد سازمان ایجاد می کند و نه تنها عامل حذف مشکلات است، بلکه با صرفه جویی در زمان و هزینه، شرایط کاری را دگرگون می سازد.

کارکرد های هوش تجاری

هوش تجاری بیشتر مربوط به صنایعی با شمار زیادی از مشتریان،سطح بالایی از رقابت و با حجم زیادی از داده می باشد.از سایر موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        تجزیه و تحلیل روند فروش

·        ردیابی عادت های خرید مشتری

·        مدیریت امور مالی

·        ارزیابی اثربخشی فروش و بازاریابی

·        پیش بینی تقاضای بازار

·        تجزیه و تحلیل روابط رقبا

·        ارزیابی نیازهای کارکنان و عملکرد آنان

فایده استفاده از هوش تجاری

بهره مندی از هوش تجاری منجر به آنالیز تمام جنبه های شرکت می شود. این روش جایگزین روش های پرهزینه و زمان بر سنتی می شود.از سایر موارد می توان به رشد در درآمد، افزایش توان رقابتی با سایر رقبا،بهبود بهره وری عملیاتی و افزایش خدمات به مشتری اشاره نمود.

هوش تجاری در مفهوم، داشتن درک عمیقی  نسبت به همه عوامل مثل مشتریان ، رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی است که تاثیر فراوانی بر کیفیت تصمیم گیری مدیریتی در سازمان می‌گذارد .

چه نوع کسب و کارهایی می توانند از هوش تجاری استفاده می کنند؟

تمام کسب و کار ها می توانند از این هوش استفاده کنند.هوش تجاری برای همه ی ابعاد از کسب و کار ها ،صنایع کوچک و بزرگ ،شرکت غذایی تا نرم افزاری یاری رسان می باشد.

به عنوان مثال...

از مهم‌ترین کاربران هوش تجاری رستوران‌های زنجیره‌ای هستند. آنها از هوش تجاری برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک استفاده می‌کنند؛ تصمیماتی نظیر گنجاندن محصولات جدید یا حذف آن در منو غذایی . همچنین از هوش تجاری برای مسائل تاکتیکی نیز استفاده می‌کنند، مثلا تجدیدنظر درباره قراردادهایی که با شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی مواد اولیه‌ی غذایی دارند.

با توجه به شیوه‌ی کار رستوران‌های زنجیره‌ای ، سیستم هوش تجاری برای کمک به آنها در اداره‌ی این کسب و کار، رستوران‌های زنجیره‌ای در صدر لیست همه‌ی صنایعی هستند که از ارزش واقعی این سیستم بهره‌مند می‌شوند.

 

مهدی شفائی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران






نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !